Новини платіжного ринку від ЄМА
Open API Group — готуємось до офіційного запуску: НБУ анонсує специфікацію для всієї платіжної екосистеми. Про цю та інші новини ви можете прочитати в “Новинах платіжного ринку від ЄМА”, де ми двічі на місяць публікуємо коротку вижимку головних новин платіжної індустрії, щоб ви не пропустили нічого важливого
#ті_самі_підсумки
GR, PR ТА КОРПОРАТИВНІ КОМУНІКАЦІЇ
1. 9 липня проведено другу робочу нараду співробітників банків-учасників ЄМА з представниками Національного банку України для обговорення змін до Положення про порядок емісії та еквайрингу платіжних інструментів (Постанова No164). Тема зустрічі –
визначення ключових ознак еквайрингу, відмінність послуг переказу коштів без відкриття рахунків та еквайрингу. Презентація та стенограма (розшифровка https://turboscribe.ai/).
2. 11 липня Департамент методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ та Департамент платіжних систем НБУ провели третю робочу нараду з учасниками ринку на тему переліцензування компаній з ліцензій (переказ без відкриття рахунку) на ліцензії еквайрингу. Презентація та стенограма (розшифровка https://turboscribe.ai/).
3. На регулярних зустрічах підгрупи з розробки специфікацій Open API Group закінчено опрацювання специфікацій для фізичних осіб, які передані в НБУ на погодження та розповсюдження для учасників ринку. Група розпочала роботу над адаптацією і розробкою специфікацій для юридичних осіб. Що саме увійшло до пакету документів?
- Протокол функцій та заходів безпеки: Гарантує безпеку та захист даних користувачів при використанні API.
- API Згоди PSU: Забезпечує прозорий механізм отримання згоди користувача на доступ до його фінансової інформації.
- API Отримання відомостей з рахунку (баланс та історія платіжних операцій): Дозволяє отримувати актуальну інформацію про стан рахунку та історію операцій.
- API Ініціювання платіжної операції: Спрощує та пришвидшує процес здійснення платежів.
- Data dictionary: Уніфікує термінологію та структуру даних для забезпечення сумісності різних систем.
Що далі?
Наступний етап – розширення специфікації на сервіси для юридичних осіб. Очікуємо, що незабаром НБУ офіційно представить специфікацію для використання всіма учасниками екосистеми та затвердить її як додаток до нормативно-правових актів.
4. Завершено підготовка нефункціональних вимог до екосистеми відкритого банкінгу. Документ передано до НБУ для подальшого затвердження додатком до НПА НБУ
Ми раді оголосити, що Асоціація EMA приєднується до конференції Fintech Moldova 2025, яка відбудеться 3 жовтня в Кишиневі, Молдова, як партнер спільноти. Ми пишаємось бути частиною головної фінтех-події Молдови, яка вже сьомий рік поспіль об’єднує ключових гравців з фінансового, технологічного та державного секторів. Від Асоціації на конференції виступить Олена Кириченко, керівник напрямку антифрод-аналітики, яка поділиться нашим досвідом налагодження взаємодії між банками, регулятором та правоохоронними органами, а також розповість про сервіси Anti Fraud HUB. Деталі можна дізнатись за посиланням. З цієї нагоди члени та друзі EMA можуть скористатися 20% знижкою на всі типи квитків на конференцію Fintech Moldova 2025. Просто скористайтеся промокодом UAEMA20 під час реєстрації – і побачимось в Кишиневі 3-го жовтня!
ANTIFRAUD ДЛЯ ГРОМАДЯН
1. Результати інформаційної кампанії Школи Кібербезпеки ЄМА в Facebook
У травні Школа Кібербезпеки ЄМА запустила у Facebook серію публікацій «Як вас дурить штучний інтелект» — про реальні сценарії шахрайства, у яких зловмисники використовують ШІ для обману користувачів. У липні кампанія поповнилася ще одним сценарієм.
Перші п’ять публікацій вже зібрали понад 565 тис. переглядів. Аудиторія активно реагує, коментує та поширює поради з безпеки, що свідчить про високий попит на прості й зрозумілі пояснення нових цифрових загроз.
Слідкуйте за оновленнями на сторінці Школи Кібербезпеки ЄМА у Facebook — попереду ще більше сценаріїв, практичних порад та інструментів протидії новітнім формам шахрайства.
2. Консультації громадян щодо платіжного шахрайства
У першій половині липня Асоціація ЄМА надала консультації 12 громадянам, які повідомили про випадки платіжного шахрайства телефоном або через функціонал “Заявити про інцидент”. Кожному з них було надано рекомендації щодо подальших дій для мінімізації ризиків та захисту їхніх фінансових даних.
ANTIFRAUD FOR MEMBERS AND STATE
1. У продовження міжвідомчої наради, що була присвячена ризикам використання віддаленої ідентифікації, Асоціація здійснює дослідження цієї теми та опрацьовує можливі напрями подальших спільних ініціатив.
2. Співробітники Асоціації прийняли участь в міжгалузевій нараді НБУ з обговорення питань, пов’язаних з шахрайством, зокрема з перевипуском SIM-карток, прив’язаних до фінансових номерів клієнтів, та активним використанням шахраями IP/SIP-телефонії.
3. Надаються консультації новому члену ЄМА – Moldova Agroindbank (MAIB) – щодо ефективного використання портала AntiFraud HUB в процесах банку.
4. Члени ЄМА продовжують використовувати сервіси AntiFraud HUB для попередження та розслідування шахрайств в платіжній та кредитній сферах.
Fraud Payments Tracker
Fraud Payments Tracker – сервіс відслідковування та блокування несанкціонованих переказів
- 15 організаціями відправлено 1143 алерти на загальну суму 12,79 млн. грн.
- 12,41 хв. – середній час опрацювання алерту
- 12 500 грн. повернуто клієнтам Моно, NovaPay та Креді Агріколь банк
- більше ніж 215 тис. грн. доступні для повернення клієнтам Моно, ПУМБ, Ощадбанк та Приватбанк
- продовжується розробка v.2 сервісу
Mobile Check
Mobile Check – універсальний сервіс верифікації (3 в 1) заміни sim-карток за номерами Vodafone, lifecell та Kyivstar, що має API та web-інтерфейси та враховує заміни фізичних sim-карток на e-sim-та в зворотньому напрямку. Сервіс працює без абонплат.
- 1057 високоризикованих замін sim-карток виявлено користувачами сервісу, що на 19% більше ніж за аналогічний період червня
- виявлено 105 випадків активованої переадресацій з номерів клієнтів, що на 72% більше ніж за аналогічний період червня
- 0,31 сек. – середній час верифікації
Crime Check Online
Crime Check Online 2:00 – нова версія сервісу взаємодії банків та фінансових установ з Кіберполіцією щодо підтвердження інформації про отримувачів неналежних переказів згідно заяв потерпілих
- отримано 5 683 запити по карткам та рахункам 39 емітентів
- 91,04 % – відсоток опрацьованих запитів
- середній час опрацювання запиту – 3,26 годин
CardHolder Verification
CardHolder Verification – сервіс верифікації власника картки, що дозволяє встановити відповідність власника картки заявленим даним
- виявлено 177 невідповідностей власника картки власнику документів
- попереджено більше ніж 1,1 млн. грн. потенційних втрат від шахрайства
- 0,81 сек. – середній час верифікації
Сервіс “БД Інциденти”
Сервіс “БД Інциденти” – база підтверджених випадків шахрайства
- 21 організацією зареєстровано 2430 інцидентів, що на 42% більше ніж за аналогічний період червня. З них 23% через сервіс Crime Check Online
- 62 953 перевірки підтвердили наявність негативу, що дозволило 37 організаціям попередити шахрайство
Автоматизація боротьби з шахрайством підвищує ефективність роботи учасників платіжного ринку. Приєднуйтесь до Асоціації та використовуйте сервіси ЄМА!
Перемоги та миру!
Команда ЄМА