Новини платіжного ринку від ЄМА
Інтерчендж і регулювання: Асоціація комунікує з партнерами, Урядом та НБУ. Про цю та інші новини ви можете прочитати в “Новинах платіжного ринку від ЄМА”, де ми двічі на місяць публікуємо коротку вижимку головних новин платіжної індустрії, щоб ви не пропустили нічого важливого
#ті_самі_підсумки
GR, PR ТА КОРПОРАТИВНІ КОМУНІКАЦІЇ
1. Відкритий банкінг офіційно стартував – нова ера фінансів починається! Затверджені наступні нормативно-правові акти НБУ щодо відкритого банкінгу:
- Положення про використання електронних довірчих послуг у відкритому банкінгу
- Положення про відкритий банкінг в Україні
- Порядок авторизації діяльності надавачів нефінансових платіжних послуг у межах відкритого банкінгу
2. 30 липня отримано відповідь НБУ на пропозиції Open API Group до положення про відкритий банкінг
3. 31 липня відбулася офіційна передача розроблених Open API Group специфікацій (фізичні особи та ФОП) до Національного банку для використання в регуляторній діяльності.
4. Інсайти щодо запуску екосистеми:
- Авторизація діяльності для небанків буде фактично можлива після внесення змін в ЗУ “Про платіжні системи” та Положення “Порядок авторизації надавачів нефінансових платіжних послуг” в частині доповнення можливості використання небанками банківських гарантій, як альтернативи страхуванню відповідальності небанківських учасників екосистеми.
- Для застосування банками в ролі ASPSP послуг технологічного оператора (ТО) в режимі SAAS, зазначений технологічний оператор повинен отримати спеціальну (нову) ліцензію ТО для ексосистеми відкритого банкінгу. При застосування банками в ролі ASPSP вендорських рішень, які інсталюються в внутрішній IT інфраструктурі або хмарній IT мережі банку, зазначені вендори не ліцензуються НБУ з причини того, що не надають послуги технологічного оператора.
5. На регулярних зустрічах підгрупи з розробки специфікацій Open API Group продовжується опрацювання специфікацій MVP 4-7 (юридичні особи).
6. Асоціація продовжує комунікації з міжнародними партнерами України, Урядом, ВРУ та НБУ щодо “адекватних” строків регулювання (зниження) інтерчендж.
7. Розпочалась підготовка до другої міжнародної конференції Open Finance & Payments Summit 2025,яка відбудеться 7 листопада в Києві в гібридному форматі (оффлайн+онлайн). Незабаром відкриється реєстрація, а поки що пропонуємо ознайомитись з концепцією заходу (презентація додається до листа). З питань партнерства та участі звертайтесь до Ірини Петрової, [email protected].
ANTIFRAUD ДЛЯ ГРОМАДЯН
1. «Здолай шахрая»: навчання через гру триває
У другій половині липня освітня антишахрайська онлайн-гра «Здолай шахрая» продовжувала використовуватися в якості інструмента підвищення цифрової обізнаності серед громадян.
18 липня у Центрі життєстійкості Марківської СВА відбулося інтегроване заняття для підлітків і дорослих спільно з представниками Національної поліції м. Києва. Темою зустрічі стала «Протидія шахрайству в Інтернет». Під час заходу учасники за допомогою гри «Здолай шахрая» навчилися розпізнавати онлайн-схеми шахрайства та отримали практичні поради із
захисту платіжних даних.
Також 18 липня в м. Нікополь, у «Центрі професійного розвитку педагогічних працівників», було проведено заняття з використанням гри «Здолай шахрая». Підлітки та самі освітяни ознайомилися з грою — інструментом, який можна інтегрувати в уроки цифрової безпеки та профілактики онлайн-шахрайства.
З моменту запуску онлайн-гру «Здолай шахрая» успішно завершили 74 015 громадян, які в інтерактивній формі опанували ключові навички розпізнавання платіжного шахрайства та кіберризиків.
Спробувати гру та поділитися з клієнтами: www.game.ema.com.ua
2. Інтенсив з платіжної безпеки для людей поважного віку: штучний інтелект у фокусі навчання
18 липня відбулася фінальна лекція мінікурсу «Штучний інтелект: Можливості. Загрози. Кібербезпека», організованого Асоціацією ЄМА в рамках Курсу з платіжної безпеки для слухачів навчальної програми «Протон». Навчання спрямоване на підвищення цифрової обізнаності людей поважного віку та формування навичок безпечного користування сучасними онлайн-інструментами. Лекцію провела Раїса Федоровська, керівниця EMA Academy та Школи Кібербезпеки.
На лекції слухачі дізналися, як ChatGPT використовується у шахрайських атаках та розробці вірусного програмного забезпечення, як не наразити себе на ризик, необачно використовуючи ШІ та які професії, на думку самого ChatGPT, можуть зникнути найближчим часом.
3. Консультації громадян щодо платіжного шахрайства
У другій половині липня Асоціація ЄМА надала консультації 7 громадянам, які повідомили про випадки платіжного шахрайства телефоном або через функціонал “Заявити про інцидент”. Кожному з них було надано рекомендації щодо подальших дій для мінімізації ризиків та захисту їхніх фінансових даних.
4. Результати інформаційної кампанії Школи Кібербезпеки ЄМА в Facebook
У травні Школа Кібербезпеки ЄМА запустила у Facebook серію публікацій «Як вас дурить штучний інтелект» — про реальні сценарії шахрайства, у яких зловмисники використовують ШІ для обману користувачів. У другій половині липня кампанія поповнилася фінальним сценарієм.
Шість публікацій серії «Як вас дурить штучний інтелект» зібрали понад 609 тис. переглядів. Аудиторія активно реагує, коментує та поширює поради з безпеки, що свідчить про високий попит на прості й зрозумілі пояснення нових цифрових загроз.
Слідкуйте за оновленнями на сторінці Школи Кібербезпеки ЄМА у Facebook — попереду ще більше сценаріїв, практичних порад та інструментів протидії новітнім формам шахрайства.
ANTIFRAUD ДЛЯ ЧЛЕНІВ ЄМА ТА ДЕРЖАВИ
1. 18 липня проведена робоча зустріч з ДП “Дія” з питань протидії шахрайству з використанням методів дистанційної ідентифікації.
2. 30 липня відбулась спільна зустріч із трьома найбільшими банками Молдови щодо використання платформи AntiFraud HUB для міжнародної співпраці, а також можливостей антифрод-сервісів, зокрема для антифрод-взаємодії між банками Молдови.
3. Надано відповідні консультації Commercial Bank “Moldova Agroindbank” S.A. (MAIB) щодо початку ефективного використання AntiFraud HUB.
4. 31 липня відбулась перша зустріч Групи радників з протидії шахрайству (AntiFraud Advisory Board) на який були висвітлені актуальні виклики шахрайства та шляхи протидії їм.
AntiFraud Advisory Board – колегіальний орган ЄМА, що складається з представників ключових надавачів платіжних послуг в сфері протидії шахрайству (банків з ТОР10) і має на меті формування стратегії боротьби з шахрайством та розвитку AntiFraud HUB.
5. Спільно з Департаментом Кіберполіції прийнято рішення щодо продовження пілотного проєкту “Інтеграція зі 102” і підключення до нього трьох додаткових областей.
6. Члени ЄМА продовжують використовувати сервіси AntiFraud HUB для попередження та розслідування шахрайств в платіжній та кредитній сферах.
Fraud Payments Tracker
Fraud Payments Tracker – сервіс відслідковування та блокування несанкціонованих переказів
- 13 організаціями відправлено 1 254 алерти на загальну суму 13,9 млн. грн.
- 12,94 хв. – середній час опрацювання алерту
- 72 000 грн. повернуто клієнтам Моно, А-Банк, Ощадбанк, ПриватБанк, Укрсибббанк
- більше ніж 423 тис. грн. доступні для повернення клієнтам Моно, ПУМБ, Ощадбанк, Приватбанк, Райф та Сенсбанк
Mobile Check
Mobile Check – універсальний сервіс верифікації (3 в 1) заміни sim-карток за номерами Vodafone, lifecell та Kyivstar, що має API та web-інтерфейси та враховує заміни фізичних sim-карток на e-sim-та в зворотньому напрямку. Сервіс працює без абонплат.
- 1097 високоризикованих замін sim-карток виявлено користувачами сервісу
- виявлено 131 випадок активованої переадресацій з номерів клієнтів, що на 115% більше ніж за аналогічний період червня
- 0,23 сек. – середній час верифікації
Crime Check Online
Crime Check Online 2:00 – нова версія сервісу взаємодії банків та фінансових установ з Кіберполіцією щодо підтвердження інформації про отримувачів неналежних переказів згідно заяв потерпілих
- отримано 5 649 запитів по карткам та рахункам 44 емітентів
- 91,98 % – відсоток опрацьованих запитів
- середній час опрацювання запиту – 3,73 годин
CardHolder Verification
CardHolder Verification – сервіс верифікації власника картки, що дозволяє встановити відповідність власника картки заявленим даним
- виявлено 227 невідповідностей власника картки власнику документів
- попереджено більше ніж 1,4 млн. грн. потенційних втрат від шахрайства
- 0,78 сек. – середній час верифікації
Сервіс “БД Інциденти”
Сервіс “БД Інциденти” – база підтверджених випадків шахрайства
- 22 організаціями зареєстровано 2 957 інциденти, що на 74% більше ніж за аналогічний період червня. 20% інцидентів було зареєстровано через сервіс Crime Check Online
- 45 215 перевірок підтвердили наявність негативу, що дозволило 37 організаціям попередити шахрайство
Автоматизація боротьби з шахрайством підвищує ефективність роботи учасників платіжного ринку. Приєднуйтесь до Асоціації та використовуйте сервіси ЄМА!
Перемоги та миру!
Команда ЄМА