Новини платіжного ринку від ЄМА
19 вересня за підтримки компанії Visa та ПУМБ Асоціація ЄМА провела щоквартальне засідання Форуму Безпеки Розрахунків та Кредитів (ФБР і К). В заході прийняли участь біля 50 учасників оффлайн і ще понад 70 учасників онлайн, серед яких представники банків-учасників ЄМА, НБУ, Кіберполіції, ДП Дія. Про цю та інші новини ви можете прочитати в “Новинах платіжного ринку від ЄМА”, де ми двічі на місяць публікуємо коротку вижимку головних новин платіжної індустрії, щоб ви не пропустили нічого важливого
#ті_самі_підсумки
Corporate communications, PR, GR
1. 1 вересня в адресу КМУ направлено звернення щодо граничного розміру ставки комісії інтерчейндж з її зниженням до цільового рівня згідно регламенту ЄС No 751”.
В звʼязку з тим, що оптимальним для учасників ринку – банків емітентів є отримання доходу від інтерчейндж до фактичного моменту вступу країни в ЄС, в роботі з КМУ та ВРУ, які узгоджуватимуть та прийматимуть законопроект щодо імплементації в Україні регламенту ЄС No 751, запропоновано наступний підхід:
- Вимагати проміжних рівнів коригування інтерчендж (0,6% → 0,5% → 0,2%) з моніторингом впливу на банки, проміжні рівні пропонуватимуться з привʼязкою до етапів набуття повноправного членства в ЄС.
- Перший рівень: Фіналізація угоди про вступ: Коли всі 35 кластерів (Аналіз законодавства (Screening) тимчасово закриті, Єврокомісія рекомендує завершити переговори – інтерчендж знижується до 0,6%.
- Другий рівень: Підписання Договору про вступ. Рада ЄС одностайно затверджує текст Договору про вступ. Договір підписують представники всіх держав-членів та країни-кандидата – інтерчендж знижується до 0,5%.
- Третій рівень: Ратифікація Європарламентом та національними парламентами країн-членів ЄС.) – інтерчендж знижується до 0,2% для дебетових карток, 0,3% – для кредитних карток).
Асоціації опрацьовує відповідні пропозиції та представила аргументи та аналітику в ОПУ та ВРУ для врахування. Коротка версія. Повну версію обсягом 100+ сторінок запитуйте у [email protected] Олександр Карпов.
2. 12 вересня відбулася нарада з питань ATM IRF: за пропозицією власників банкоматних мереж розглянуто питання підняття рівня ставок орієнтовно на 100%. Платіжні системи впродовж зустрічі отримали контраргументи банків-емітентів та опрацьовують кінцеве рішення щодо майбутніх ставок, яке буде оприлюднено в жовтні 2025 року.
3. На пропозицію учасників ринку підготовлено матеріал Статус, виклики та наступні кроки для лідерів: Відкритий банкінг України.
- Для свідомого вибору шляхів забезпечення комплаєнсу при впровадженні ASPSP проекту відкритого банкінгу оновлено:
- порівняльну інформацію – check лист питань вендору АБС (Внутрішня система) та вендору Відкритого банкінгу (API-екосистема);
- інформацію чому іноземний вендор на старому стандарті — це регуляторна невідповідність
- Комплексний звіт про ризики для ASPSP при використанні Технологічного Оператора (ТО) у хмарній SaaS-моделі в т.ч. з урахуванням вимог нової Постанови НБУ №99 від 25 серпня 2025 року “Про затвердження Положення про порядок застосування технології хмарних обчислень”.
4. 11 вересня на Power Payment MeetUp https://payment.promoney.events/ виступив Олександр Карпов, директор Асоціації ЄМА, з доповіддю про статус проекту Відкритий банкінг в Україні. Олександр також виступив модератором дискусійної панелі на тему “Бізнес-моделі майбутнього — фінтех, супердодатки, партнерства”.
5. На регулярних зустрічах підгрупи з розробки специфікацій Open API Group продовжується опрацювання специфікацій для юридичних осіб, які заплановано передати в НБУ на погодження та розповсюдження для учасників ринку до 01 грудня 2025 року.
Antifraud для громадян
- Консультації громадян щодо платіжного шахрайства
У вересні Асоціація ЄМА надала консультації 28 громадянам, які повідомили про випадки платіжного шахрайства телефоном або через функціонал “Заявити про інцидент”. Кожному з них було надано рекомендації щодо подальших дій для мінімізації ризиків та захисту їхніх фінансових даних.
- Результати інформаційної кампанії Школи Кібербезпеки ЄМА в Facebook
У вересні Школа Кібербезпеки ЕМА опублікувала три дописи в Facebook, що разом набрали понад 105 000 переглядів. Дописи розкривають актуальні шахрайські сценарії, які стосуються не лише пересічних користувачів, а й бізнесу та підприємців.
3. У рамках Інтенсиву з платіжної безпеки для студентів поважного віку освітньої програми «Протон», Асоціація ЄМА провела дві лекції мінікурсу: «Штучний інтелект: Можливості. Загрози. Кібербезпека» для просунутих користувачів. Лекторка — Раїса Федоровська, керівниця EMA Academy та Школи Кібербезпеки Асоціації ЄМА, — у доступній формі пояснила: як штучний інтелект змінює правила гри у фішингу — автоматична генерація правдоподібних повідомлень і як ШІ використовується в OSINT для автоматичного збирання інформації про потенційних жертв шахрайства.
Antifraud for members and State
1.Надаються консультації надавачам платіжних послуг щодо ризиків, пов’язаних із використанням віддаленої ідентифікації. Ведеться реалізація спільного проєкту з ДП “Дія”.
2. Ведеться підготовка до впровадження нового типу запитів в сервісі CardHolder Verification – “Gambling and betting”. Цей крок підсилить боротьбу з діяльністю нелегальних казино та дозволить надавачам платіжних послуг, що підключені до сервісу у якості верифікатора, отримувати інформацію про клієнтів-гравців, що пройшли верифікацію у ліцензойованих організаторів азартних ігор.
3. 8 вересня відбувся реліз другої версії сервісу Fraud Payments Tracker, в який увійшли:
- підтримка алертів по IBAN
- новий тип алерту “попереджене шахрайство”
- потранзакційні дані в алерті та у відповіді за результатами його опрацювання
- функціонал sm@rt-зона для спрощення формування відповіді співробітником
- можливість використовувати емейл для нотифікації FPT, окремий від нотифікацій CrimeCheck
- автоматичне додавання в опис алерту ланцюгу попередніх транзакцій
- функціонал реєстрації інцидентів на основі алертів FPT
4. ПриватБанк повністю перейшов на використання сервісу Crime Check Online для взаємодії з Кіберполіцією згідно заяв потерпілих.
5. 19 вересня за підтримки компанії Visa та ПУМБ проведено щоквартальне засідання Форуму Безпеки Розрахунків та Кредитів (ФБР і К). В заході прийняли участь біля 50 учасників оффлайн і ще понад 70 учасників онлайн, серед яких представники банків-учасників ЄМА, НБУ, Кіберполіції, ДП Дія.
6. 25 вересня проведено зустріч Групи радників з протидії шахрайству (AntiFraud Advisory Board), на якій обговорювались актуальні тенденції шахрайства та заходи протидії.
7. AntiFraud Advisory Board – колегіальний орган ЄМА, що складається з представників ключових надавачів платіжних послуг в сфері протидії шахрайству і має на меті формування стратегії боротьби з шахрайством та розвитку інструментів AntiFraud HUB.
8. Члени Асоціації активно користуються сервісами AntiFraud HUB для запобігання та розслідування шахрайських дій у сфері платежів і кредитування.
CardHolder Verification – сервіс верифікації власника картки, що дозволяє встановити відповідність власника картки заявленим даним
- виявлено 370 невідповідностей власника картки власнику документів
- попереджено більше ніж 2,4 млн. грн. потенційних втрат від шахрайства
- 0,9 сек. – середній час верифікації
Mobile Check – універсальний сервіс верифікації (3 в 1) заміни sim-карток за номерами Vodafone, lifecell та Kyivstar, що має API та web-інтерфейси та враховує заміни фізичних sim-карток на e-sim-та в зворотньому напрямку. Сервіс працює без абонплат.
- 2 459 високоризикованих замін sim-карток виявлено користувачами сервісу
- виявлено 228 випадків активації переадресації з номерів клієнтів
- 0,31 сек. – середній час верифікації
Fraud Payments Tracker – сервіс відслідковування та блокування несанкціонованих переказів
На зустрічі AntiFraud Advisory Board було прийнято рішення скасувати вимогу до часу опрацювання алерту в термін 15 хв. Таким чином, будь-який надавач платіжних послуг може централізовано отримувати алерти від інших учасників, в одному інтерфейсі вести облік алертів, результати їх опрацювання та проводити реєстрацію в Базі дропів та інцидентів. Для отримання доступу необхідно направити листа на адресу [email protected]
- 17 організаціями відправлено 2 764 алерти на загальну суму 33,95 млн. грн.
- 12,90 хв. – середній час опрацювання алерту
- 59 740 грн. повернуто клієнтам А-Банк, Моно, ПриватБанк, ПУМБ, Укрсиббанк, Сенсбанк
- більше ніж 450 тис. грн. доступні для повернення клієнтам Моно, А-Банк, ПУМБ, Ощадбанк, ПриватБанк, Сенсбанк, Укрсиббанк, Укргазбанк та Райффайзен
Crime Check Online 2.0 – нова версія сервісу взаємодії банків та фінансових установ з Кіберполіцією щодо підтвердження інформації про отримувачів неналежних переказів згідно заяв потерпілих.
- отримано 14 767 запитів по карткам та рахункам 54 емітентів
- 94,6 % – відсоток опрацьованих запитів
- середній час опрацювання запиту – 3,18 години
Сервіс “БДІ” – база дропів та інцидентів
- 24 організаціями зареєстровано 4 835 інцидентів
- 29% інцидентів зареєстровано через сервіс Crime Check Online
- 6% інцидентів зареєстровано через сервіс Fraud Payments Tracker
- 108 497 перевірок підтвердили наявність негативу, що дозволило 37 організаціям попередити шахрайство
Перемоги та миру!
Команда ЄМА